Het cybercrimeteam van de politie in Oost-Nederland heeft in korte tijd verschillende aangiften van kerken ontvangen. Naar aanleiding hiervan heeft het cybercrimeteam contact gezocht met het CIO om bij de kerken hier aandacht voor te vragen.
Naar aanleiding hiervan deelt het CIO de volgende tips:
- Behoud rust. Vaak zullen (spam)berichten een bepaalde mate van urgentie in zich hebben.
- Controleer/verifieer (betaal)verzoeken altijd via een ander communicatiemiddel dan de e-mail.
- Wees ervan bewust dat contact- en persoonsgegevens vaak op de website van de gemeente staan. Denk aan mailadressen of bankrekeningnummers. Fraudeurs gebruiken deze informatie om hun verhaal echt(er) te laten lijken.
- Denk na over welke gegevens op de website gepubliceerd staan. Hoe meer informatie de website behelst, hoe makkelijker het is voor fraudeur om profielen te maken of verzoeken te doen, die er vertrouwd uitzien.
- Maak heldere afspraken met elkaar en leef deze ook na. Doe dit bijvoorbeeld ook met het oog op de vakantieperiode en eventuele vervangers.
- Check de bankafschriften op ongewenste afschrijving. Boek de ongewenste afschrijving terug en waarschuw de fraude-afdeling van uw bank.
Zie ook de tips van de Politie om de kans slachtoffer te worden van cybercriminaliteit zo klein mogelijk te maken.
Meer informatie over (het voorkomen van) internetfraude en cybercriminaliteit is op DEZE PAGINA te vinden.